Binnen het MKB kunnen we echt het verschil maken
Peter Pronk en Peter Landegent zijn de drijvende krachten achter Apex Security. In dit artikel vertellen zij waar zij in geloven, waarom Apex Security is ontstaan en waarom ook het mkb aan informatiebeveiliging moet – en kan – doen.
Matchende ambities en visie
Peter Landegent: ‘Peter en ik hebben elkaar leren kennen toen we bij Onsight Solutions werkten, een van de grotere Nederlandse IT-security-experts. Daarna zijn we ieder ons eigen pad gegaan binnen de security. Tot onze wegen weer kruisten op de golfbaan. We raakten aan de praat over onze ambities en onze visie op security, met name binnen het mkb, en daar was een duidelijke match. Niet veel later was Apex Security een feit.’De apex is de meest optimale route
Peter Pronk: ‘De naam Apex Security is ontstaan vanuit een hobby van mij. Ik ben gek op formule 1 en de apex is het ideale instuurpunt van een bocht, dat leidt tot de meest optimale route. Ik ben al sinds de jaren 90 werkzaam in de security, toen bedrijven zich nog afvroegen waarom ze überhaupt een firewall nodig zouden hebben. De cyberwereld is behoorlijk veranderd, maar nog steeds nemen talloze bedrijven security niet serieus. Veel ondernemers denken nog steeds dat het wel meevalt met de risico’s die ze lopen als ze hun bedrijfsnetwerk niet afdoende beveiligen. Wij zijn niet belangrijk genoeg voor hackers, die hebben toch niks aan onze informatie, is dan de gedachte. Maar vergis je niet.’Meer resultaat binnen mkb
‘We richten ons bewust met name op de mkb-markt’, zegt Peter Landegent. ‘Daar kunnen we veel meer betekenen dan bij de grote enterprises. Dat merkten we in onze tijd bij Onsight al, bij een iets minder groot bedrijf zit je direct met de beslissers aan tafel en kan je heel snel grote stappen maken. Zo breng je een bedrijf in een jaar tijd van een minimaal securityniveau tot een heel hoog niveau van beveiliging. Binnen een grote enterprise gaat alles in veel kleinere stapjes en ben je maar een klein radertje in een enorm proces. Binnen het mkb kun je echt het verschil maken.’Cyberaanval duurder dan securitymaatregelen
‘Grote bedrijven hebben het meestal wel voor elkaar, die hebben hele securityafdelingen’, vult Peter Pronk aan. ‘Wat we in het mkb-segment veel zien is dat security ergens onder aan de agenda bungelt. In het gunstigste geval wordt een IT-partner gevraagd ook de securitycomponenten te leveren. Het idee leeft dan dat die partner daar dan ook actief beheer op doet, maar meestal is dat helemaal niet het geval. Dat ontdek je meestal als het al te laat is en dan schiet iedereen in de paniekstand. Vaak worden er dan acties genomen die de boel eigenlijk alleen maar erger maken, waardoor het nog moeilijker op te lossen wordt. Security is niet goedkoop, maar een cyberaanval is nog veel duurder. De schade varieert van tienduizenden euro’s tot tonnen. Niet alleen liggen je bedrijfsprocessen voor onbepaalde tijd stil, het kan je ook nog eens een boete van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) opleveren. Dan hebben we het nog niet gehad over de imagoschade richting je klanten.’Cybercriminelen zijn heel klantgericht
‘Die gedachte die leeft bij mkb’ers dat ze niet interessant zijn voor cybercriminelen, is een onterechte gedachte’, besluit Peter Landegent. ‘Cybercriminelen kijken naar hoeveel je omzet in een jaar. Zodra ze in je netwerk zijn gedrongen en je slachtoffer bent van hun ransomware, vragen ze een bedrag dat tegen de pijngrens aan zit. Ze vragen net niet te veel, zodat je nog wel in business kunt blijven, maar ze zullen zeker niet te weinig vragen. Het is een heel ecosysteem aan criminele activiteiten. Er zijn groepen die de lekken proberen te vinden, dat lek verkopen ze weer door aan een andere groep. Ze hebben zelfs een helpdesk opgericht: ben je getroffen en weet je niet hoe je een betaling in bitcoin moet doen? Dan kun je hun helpdesk bellen. Ja, cybercriminelen zijn heel klantgericht. Geef ze geen kans, dat is het beste advies dat we kunnen geven.’Learn More
Nieuwsgierig hoe je de beveiliging van jouw bedrijf het best naar het volgende niveau kunt tillen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We leren je graag kennen.